tankar om julafton

julafton knackar snart på dörren och dagarna rusar iväg. det kostar pengar att fira jul på grund av alla julklappar som man ska ge. man kan välja att inte ge, men får man då tillbaka? många tycker om att ge och se att dem blir glada och andra vill bara ha. vi är så olika funtade.

jag sitter och funderar på om jag ska ta fram juldekorationerna redan nu och kolla vad som behöv köpas, om det nu är något. jag kan bli less på saker som ska tas fram varje år vid en viss tidpunkt och alltid stå, se och vara likadant som det alltid varit. nytt och fräsht behövs i alla hem.

JULAFTON FÖRR
jag är i och för sig 19 år nu och jag känner inte att julafton är densamma som när man var liten. man vaknade tidigt på morgonen, gjorde sig i ordning snabbt, fick kanske en lite julklapp på morgonen för att man var så uppspelt, åt julmaten så snabbt som möjligt i tron att tomten skulle komma snabbare, tomtan kom och man var rädd, fick sina julkappar som man skrivit på önskelistan till tomten, resterande av kvällen satt man och pysslade med lite nya saker med ett leende på läpparna. jag önskar att julafton var som tidigare.

DEN ONÖDIGA ÖNSKELISTAN
när man tänker på vad man ska önska sig kommer jag på en sak som är samma i alla år, pengar. pengar kan man använda till i princip allt i livet. och varje år har jag fått samma kommentarer av mina föräldrar, "pengar är så tråkigt att ge" eller "du använder ju bara upp dem med en gång". men vad tror dem då det är till för? om jag istället får ett presentkort och inte vill ha något från den butiken eller affären och inte kan använda det skulle det väl varit bättre att ge mig pengar man alltid har nytta av. eller att de tror sig veta vad jag behöver och köper något annat, som exempel en tröja man inte ens vill ha. det kan ju också vara så att man skrivit något som man vet skulle vara något realistiskt som dem skulle kunna köpa och nästan till och med pekat på det i affären för att dem ska veta vilken man menar, nä då köper dem en sån fast kanske mycket mycket billigare för att spara pengar. det var väl inte en sån jag ville ha endå.

några tankar till föräldrar som är som mina!


jag tänker på belysning och framförallt brinnande ljus när jag tänker på julafton. därför har jag tagit lite bilder här hemma.















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0